dinsdag 12 juli 2011

Shoppen met minder afval

Herbruikbare voedselzakken, Kootsac


Hoe is met jullie? Vakantie? Of bijna? Ik hoop in ieder geval dat je even lekker kunt relaxen de komende tijd.

Vandaag wil ik een mooi initiatief met jullie delen. Iets dat eigenlijk helemaal niet nieuw is, maar ondergesneeuwd is geraakt door commerciele belangen. En dat nu weer terrein wint.

Verpakkingen

Het gevoel overvalt me iedere keer weer als ik een pak koekjes openmaak, of muesli, of andere levensmiddelen waar te veel onnodige verpakking omheen zit.  Een deemoedig gevoel van al dat plastic afval dat weer in de de vuilnisbak verdwijnt.  Al die overbodige verpakkingen, om steeds meer producten. 

Natuurlijk, je kunt je fruit en groenten op de markt kopen en ze direct in je eigen tas doen. Doe ik ook, en dat voelt al stukken beter.  Seizoensfruit kopen bij stalletjes lang de weg. Check, doe ik ook. Koekjes bij de bakker kopen of zelf bakken, bij de Turkse winkel kopen, je eigen moestuin bijhouden. Genoeg mogelijkheden om minder afval in huis te halen.

Maar het gaat me om de doorsnee winkel waar je toch regelmatig komt. Omdat het makkelijk is, omdat je niet alles op de markt kunt kopen, zoals pampers.  En yoghurt, melk, sap, wasmiddel. Om al die spullen zit een verpakking die je weggooit na gebruik.

Er zijn wel steeds meer initiatieven om die verpakkingen te recyclen. Bij ons op het dorp kun je plastic, kartonnen drinkpakken, plastic flessen, blik, glas, papier en kleding gescheiden inleveren. 

En toch blijft het knagen.

Ik hoorde ooit dat je in Italie op sommige markten je wijnfles kunt laten bijvullen op de markt. Of  olijfolie. Waarom kun je in Nederland nergens je verpakking opnieuw gebruiken?  Je melk- of yoghurtfles laten bijvullen? Zelf je muesli scheppen in je van huis meegebrachte bus? Koekjes in je trommel doen?

Oftewel, zoals dat vroeger ook ging.

En nu soms weer.

Winkel zonder afval

In Austin, Amerika, hebben drie broers een  'verpakkings- en afvalvrije' kruidenierszaak opgezet. Ze verkopen alles in bulk.* Bovendien, zo zeggen de broers, worden de meeste groenten die ze verkopen lokaal geproduceerd en biologische geteelt.  En niet alleen de groenten. Een bedrijf in de buurt dat zeep maakt van geitenmelk maakt wasmiddel van de overgebleven zeepresten.

Organische zeep van MilkandhoneyNaturals 

Ik vind het echt super. Maar toch moet me iets van het hart. Voor onze opa's en oma's was het de normaalste zaak van de wereld om op die manier boodschappen te doen. Sterker nog, toen ik klein was gingen we ook wel eens emmers melk halen bij een boer. En ik denk dat veel mensen die op het platteland wonen ook nog vaak genoeg bulk inslaan. Aardappelen bij de boer, eieren, sla hier, tomaten daar.

En in andere werelddelen zijn supermarkten voor de gemiddelde inwoner een ver van m'n bed show. Zij weten niet anders of dat wat ze nodig hebben maken ze zelf, verbouwen ze zelf of kopen ze in de buurt - zonder verpakking.

Supermarktcultuur

Op de homepage van In.gredients staat de leus The Revolution begins 2011. Ik snap dat dat uit marketingtechnisch oogpunt heel slim is. Wat mij betreft is het echter niet het idee dat revolutionair is, wel dat voor het eerst - voor zover ik weet tenminste - een winkel zich afzet tegen de verpakkingsindustrie. En tegen de supermarktcultuur van zoveel mogelijk producten aanbieden tegen bodemprijzen. Daarmee boeren wereldwijd van een eerlijke boterham berovend en de bio-industrie in stand houdend.  

Een zelfgemaakte broodzak, Say yes to hoboken


Wil je meer lezen over de oneerlijkheid van ons voedselsysteem en de macht van agribusinesses, dan kan ik je Raj Patel's boek Stuffed and Starved, The Hidden Battle for the World Food System aanbevelen. Je stapt daarna heel anders een supermarkt binnen..

* De broers zoeken nog investeerders, ze hopen de winkel binnenkort te kunnen openen.

Ben heel benieuwd wat jij vindt van In.gredients. Ken je dergelijke initiatieven in Nederland?

Als je vaker wilt horen over duurzame initatieven en producten, klik dan ook even op de 'like' button op de Facebookpagina van mijn bedrijf Papaver Communicatie. Daar deel ik regelmatig econieuws.

---

This post is about an article I read in the NY Times about zero-waste grocery story In.gredients. I think the idea is brilliant. But on the other hand, this is the way our grandparents did their shopping and how many people in the global South still do. In the west, something got in the way of buying just the stuff we need, in a sustainable manner. I think that something is called free capitalism. Glad to see a reversing trend to more nature and farmer friendly grocery shopping.

1 opmerking:

  1. Ik ben blij dat je dit soort dingen post. Die groenten en fruit zakken van een eerdere post heb ik inmiddels gekocht :) En ik neem ze vaak mee naar de markt.

    BeantwoordenVerwijderen