maandag 16 mei 2011

Van zaadje tot stof: ecologische stoffen van Sew Natural


Hoi allemaal,

ik hoop dat jullie een goed weekend gehad hebben. Deze post stond klaar voor vrijdag, maar zoals mede Blogger gebruikers al weten, lag Blogger er eind vorige week uit. Maar gelukkig, de technische problemen zijn weer verholpen.

Hebben jullie wel eens een pluk katoen in handen gehad? Dus niet je handdoek of t-shirt, maar een katoenbol nog voor die is gesponnen om textiel van te maken? Ik stond ooit in Noord-Kameroen opeens voor een katoenveld. Zo gek, iedere dag raak je wel katoen aan, als je je afdroogt of je kleren aandoet, maar wat weten we eigenlijk van hoe katoen groeit, welk proces een katoenvezel ondergaat voordat 'ie bij jou in de kast ligt. Volgens mij weten we er heel weinig van, anders zouden er veel meer biologische katoen of andere organische stoffen in omloop zijn.

Want wat is het geval? Industriele katoenteelt is heel schadelijk voor het milieu. De katoenindustrie leunt zwaar op chemische producten als kunstmest en insecticide. En dan is daar nog de verwerking van de katoen. Voor het kleuren en bleken worden vaak giftige chemicaliën gebruikt die grond en water vervuilen.

Mondjesmaat neemt de productie van biologische katoen toe. Bij de productie en verwerking van biologische katoen worden geen chemische pesticiden en bemesting gebruikt. Toch is het aandeel milieuvriendelijke katoen nog minder dan 1%, dus er is nog een lange weg te gaan!

Iemand die wil bijdragen aan de opmars van milieuvriendelijke stoffen is Jessica Maas. Een paar jaar geleden startte zij Sew Natural, een webshop met een breed palet aan ecologisch geproduceerde kledingstoffen. Jessica over de oprichting van Sew Natural: “Het is ontstaan uit de behoefte te werken en leven vanuit dezelfde principes en met hoofd, hart en handen. Aansluiten bij dat wat je goed kunt, waar je blij van wordt én wat past bij mijn idealen.”

Wat is het verschil tussen organische en 'gewone' stoffen?

Het verschil tussen het lapje van de markt en de stoffen van Sew Natural zit in het productieproces. Dat begint bij het zaadje in de grond. Geen gebruik van kunstmest en pesticiden. Gebruik maken van hernieuwbare en recyclebare grondstoffen. Het betalen van een eerlijke prijs aan de boeren, de spinners, de wevers, de ververs. Gebruik maken van kleurstoffen die het milieu zo weinig mogelijk belasten, waar zo weinig mogelijk water gebruikt wordt. Uiteindelijk krijg je een product waarvan je weet dat de mensen die er aan gewerkt hebben een eerlijk loon ontvangen en het milieu goed behandeld is. Dat controleer ik door gecertificeerde (GOTS, kBA) stoffen in te kopen.

Waarom zijn organische stoffen duurder?

Omdat productie van biologische katoen arbeidsintensiever is, is het product bij aankoop duurder. Maar op lange termijn bespaar je geld door milieuschade en armoedebestrijding. Door zo’n product te kopen, help je vanuit je eigen kleine stukje van deze planeet mee aan het behouden en beter maken van een ander klein stukje van deze planeet. En hoe meer mensen daar bij stil staan, in de aankoop van al hun producten, hoe groter het effect zal gaan worden. Uiteindelijk bepalen wij als consumenten met elke cent die we uitgeven in wat voor soort wereld we willen leven.

Waar haal je de stoffen voor je webshop vandaan?

De stoffen in het assortiment van Sew Natural komen uit Azië, de Verenigde Staten en uit Europa. Biologisch katoen en hennep komen uit landen als Pakistan, China en India. Mijn wollen stoffen heb ik binnen Europa kunnen inkopen. Het is een hele uitdaging een assortiment op te bouwen dat uit zoveel verschillende grondstoffen bestaat. Ik wilde niet de zoveelste worden die alleen maar naturel kleuren aan biedt. Ik zoek naar mooie prints en warme kleuren. Inmiddels komt er steeds meer aanbod en diversiteit.


Stoffen met de klok mee: biokatoen, plantaardig geverfd ~ biokatoen van Cloud9 'Nature Walk'Collectie ~ biokatoen van Cloud9 'Nature ~ hennep.

Waar loop je tegenaan als duurzaam ondernemer?

Als duurzaam ondernemer wil ik niet alleen mijn stoffen ‘groen’ hebben. Ik heb voorafgaand aan het starten mijn businessplan gemaakt, marktonderzoek gedaan. Ik heb voor de bouw en hosting van mijn webwinkel gekozen voor een bedrijf dat ook ‘groen’ denkt en werkt. Ik koop ‘groene’ stroom. Sinds kort maken we zelf ‘groene’ stroom met de eerste zonnepanelen op het dak. Mijn verpakkingsmateriaal is ‘groen’, de afvalverwerking is ‘groen’. Kortom: als je eenmaal met duurzaamheid aan de slag gaat, gaat het doorwerken in alles wat je doet en laat. Het is leuk en maakt je creatief!

Wat betekent duurzaamheid voor jou?

Duurzaamheid, eco, bio; we komen het steeds vaker in allerlei uitingen in de media tegen. Dat is prima, het betekent dat mensen bewust gemaakt worden van hun kracht én invloed als consument. Ik denk dat er een grote omslag plaatsvindt. Het wordt gewoon steeds duidelijker dat oude mechanismen binnen de economie niet meer werken. Het gaat te veel ten koste van mens en milieu. Steeds meer mensen beginnen daar hun koopgedrag op aan te passen.

Natuurlijk zien we hier en daar dat deze omslag als modetrend wordt gebruikt. Grote concerns die hun collectie kleding van biokatoen maken, lijken heel hip en ‘groen’. Maar wie maken die collecties en onder welke omstandigheden? En waarom willen ze dat we elke drie maanden onze hele garderobe wisselen? Wat gebeurt er met die bergen kleding die afgedankt worden? Als er niet aan de hele keten van handelen gewerkt wordt, heet dat Greenwashing. Je gooit een ‘groen’ sausje over je bedrijf en lift mee voor de winst. En hoe dat afloopt hebben we de afgelopen tientallen jaren kunnen zien: armoede, vernietiging van onze planeet, snelle winst voor enkelen ten koste van miljoenen anderen.

Dank je wel Jessica voor dit inspirerende interview!


Naast stoffen verkoopt Jessica ook kant-en-klare spulletjes zoals deze handige mandjes van Ink&Spindle stof en een babyquilt van Cloud9 stof. Ik ben helemaal weg van de geweldig mooie Ink&Spindle stoffen, ik blogde er eerder al over.

- - - - -
Sew Natural levert eco-stoffen, eco-naaigarens én eco-maatwerk.
Check out de website, webshop, Facebook pagina of volg op Twitter: @SewNaturalEU

Geen opmerkingen:

Een reactie posten