dinsdag 3 mei 2011

Chatoui: een hip tweede leven voor gebruikte materialen

Hoi allemaal! Hoe is het? Fijne Koninginnedag gehad? Vandaag presenteer ik jullie het eerste interview op Bolwol! Sinds Bolwol zich is gaan focussen op ecologisch design, heb ik een aantal geweldige initiatieven gevonden die mooie spullen combineren met verantwoorde productie. Bijvoorbeeld door de producten fair trade of in sociale werkplaatsen te laten maken, door gebruikte materialen toe te passen, ecologische stoffen, biologische ingredienten enzovoort.

De filosofie van Chatoui (spreek uit: sjatwie) spreekt me erg aan:

We bulken van de spullen in de Westerse wereld. Op elke zolder, in elke berging, in elke bedrijfsopslag liggen dingen te verstoffen. Chatoui is een inspiratiebron voor hergebruik: we willen de ogen openen van de consument en bedrijfsleven. We laten zien wat er allemaal mogelijk is met afdankertjes, afval en restmaterialen. Dat doen we met onze eigen producten, met zakelijke projecten, maar ook met zelfmaakideeën.

Op basis van deze gedachte ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt Chatoui items gemaakt van gebruikte materialen. Afgedankte spullen krijgen een tweede leven als exclusief mode- of woonaccesoire of relatiegeschenk. De items worden vervaardigd in sociale werkplaatsen in Nederland om de transportkosten zo laag mogelijk te houden. Verder werkt Chatoui met andere Nederlandse ontwerpers en hebben ze een eigen atelier.



Oprichtster van Chatoui, productontwikkelaar, creatief ondernemer en ‘spullenjutter’ Katja Staring beantwoordde enthousiast mijn vragen EN had een primeur voor Bolwol!

Hoe ben je op het idee gekomen voor Chatoui?

Ik ben al mijn hele leven een 'redder' van oude spullen. Toen ik na 20 jaar journalistiek besloot eens wat met mijn andere talenten te doen binnen mijn ondernemerschap, leek het me een goed idee om wat te doen met hergebruik. Uiteindelijk is het merk Chatoui daaruit gekomen.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

De inspiratie komt uit de materialen die ik ergens tref, of aangeboden krijg, dat is de basis. Ik vraag me steeds af: wat kan ik ermee? Soms kan ik maanden dubben. Ik heb nu bijvoorbeeld een partij van die tuttige witte broderiekraagjes overgenomen, maar heb nog geen idee wat ik ermee kan.

Maar het kan ook razendsnel gaan: laatst twitterde een timmerman (@WilfredKalf) of iemand een goed idee had voor 26 traptreden die hij al jaren in de weg had liggen. Ik kreeg meteen een idee. Nu zijn we een gezamenlijk project begonnen: ik bedacht een leuk krukje/tafeltje-set en nu bieden we binnenkort deze set aan in een gelimiteerde oplage. Hij maakt ze schitterend, het ziet er heel Dutch Design uit :-)
 

Waar loop je tegenaan als duurzaam ondernemer?

Tegen het feit dat iedereen het ontzettend leuk vindt wat Chatoui allemaal doet, ik krijg echt enorm veel positieve feedback, en dat is natuurlijk heel fijn en stimulerend, maar tegelijkertijd merk ik dat mensen uiteindelijk de prijs hoog vinden van de artikelen die praktisch met de hand in Nederland worden gemaakt. We kunnen daarmee niet opboksen tegen lagelonenlanden-productie of massaproductie. Daar moeten we nog een weg in vinden.

Je gebruikt social media en hebt een blog, hoe helpen deze middelen je bij het ondernemen?

Via Twitter doe ik op een korte en makkelijke manier contacten op, en daar rolt soms een leverancier uit, een producent (zie de timmerman) of aanvragen voor interviews op blogs :-). Verder gebruik ik Twitter om reclame te maken voor de activiteiten en producten van Chatoui en op inspiratie op te doen op verschillende vlakken door verschillende branches en mensen te volgen. Linkedin is voor puur zakelijke informatie en gericht netwerken/informatie opdoen, Facebook zit er een beetje tussenin. Persoonlijk ben ik het meest gecharmeerd van Twitter. Lekker informeel, kort en snel.

Wat zijn je toekomstplannen voor Chatoui?

Blijven doorgaan :-) En op naar nog meer enthousiaste klanten!

- - -

PRIMEUR: Op deze foto's het genoemde setje van kruk en bijzettafeltje van oude traptreden. Het is een sample; de set is nog in productie. Houd de webshop dus in de gaten!



Katja, bedankt voor het interview en veel succes met Chatoui!

* foto's: Chatoui

1 opmerking:

  1. Wow, wat is je site mooi geworden met die nieuwe header. Echt super!!!!! Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen