donderdag 4 november 2010

Ginkgo

Bij het huis waar we momenteel wonen zit een grote tuin. Ooit met zorg aangelegd door de eerste bewoner, vervolgens verwaarloosd door opeenvolgende huurders (waaronder wij ;)) maar still going strong.

Ik doe grote ontdekkingen in deze tuin en mijn botanische kennis gaat met sprongen vooruit. Zo schoot er tot mijn grote verbazing -en vreugde- deze zomer een wijnrank te voorschijn. Helaas kwam het niet zover dat ik mijn eigen wijn kon produceren maar vond het toch heel bijzonder.

Tot andere verrassingen behoort de ginkgo boom. Ik kende deze boom helemaal niet maar ondertussen heb ik er een kleine obsessie voor ontwikkeld. Hij is ook zo bijzonder. Ten eerste de bladeren. Die wijken af van alle bladeren die ik tot nu toe kende.




De naam roept beelden op van verre landen en mystieke kloosters en guess what, deze boomsoort is Japans en wordt daar volgens Wikipedia vereerd. Hoe deze exotische boom in dit Brabantse dorp verzeild is geraakt is me een raadsel, maar ach, na een Kameroenees kan een Japanse boom ook wel :)

Inmiddels zijn de bladeren geel aan het worden. Net als het overgrote deel van de bomen, als ze nog niet zijn kaalgewaaid. Herfstgeel is een heel sfeervolle kleur, om blij van te worden! Een kleine impressie.

Fijne herfst nog!

-xo- Jannek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten