donderdag 2 september 2010

Grunberg

Yes, een nieuwe Arnon Grunberg op komst, lees ik net in Vrij Nederland. "In 'Huid en Haar', een verpletterende roman over seks en macht, wordt de markt van de liefde gereguleerd door straf, ook waar geen schuld lijkt te zijn. Grunberug schreef een verhaal over pervers plezier, overspel, verboden liefde en machtsmisbruik, met de Amerikaanse en Nederlandse academische wereld en de stedelijke politiek van New York als decor."

Dat klinkt als een echte Grunberg. Het boek verschijnt eind oktober dus dat lijkt me een uitstekend kado voor m'n verjaardag :)

Grunberg is al jaren mijn favoriete schrijver. Zijn verhalen zijn heel absurd, met bizarre personages. Een flinke dosis gortdroge en tegelijk keiharde humor doen me vaak tijdens het lezen hard in de lach schieten. Het sterkst vind ik meestal de dialogen, waaruit meer duidelijk wordt dan lange beschrijvingen. Ja, het is de combinatie van schrijfstijl, ironie en absurdisme die me aantrekken in Grunberg's boeken.

Zijn laatste roman, Onze oom, vond ik trouwens minder geslaagd. In Tirza - nu ook verfilmd -was hij beter op stoom.  De Asielzoeker vond ik geniaal.

Dan heb ik nu nog twee maanden om de boeken uit te lezen die al maanden op m'n nachtkastje liggen: Africa, Altered States, Ordinary Miracles van Richard Dowden en The Thing Around Your Neck van Chimamanda Ngozi Adichie.

Dat zal nog moeilijk worden want sinds ik een kleine bij heb kom ik aan lezen iets minder toe ;) Ik lees het liefst in bed voor het slapen gaan, maar door de combinatie werk, man en kind val ik na twee bladzijden als een blok in slaap :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten